svengali

došao je
preko vode
praznih šaka
zaraza slobode
elegantan kao gmizavac
pokazao mi merdevine
pokazao mi LP-ploče
kaže mogle bi biti tvoje
rekao mi: ja moje su boje
isprane ja sam jednoton ravan
ja ja sam prosto sazdan
kafeni stočić dete bauhausa
basna bez okvira i bez dna
ali ti ti odzvanjaš
kao metalna vešalica po mrtvim hodnicima
leptir naiglan na zid od plastike
uuujeee.
kako laskavo. BEZ patetike.

jednog dana poslao me
po paklo Marlboroa
preko sedam mora
obeća mi chapman stick ružodrvi
raspeće u prodajnoj verziji i sari
oči mu ledeni breg koji vri
i ja rekoh dobro OK.
otidoh u shop
tamo beše pop
doneseš mi stetoskop
i puštam te u shop
te otidoh po stetoskop
tamo beše Erih From
doneseš mi brom reče
i daću ti stetoskop
otidoh po brom
tamo beše mamut
doneseš mi kaput reče
i daću ti stetoskop
otidoh po kaput
tamo behu droplje
doneseš nam koplje
i dobijaš kaput
otidoh po koplje
tamo beše Rob Roj
doneseš mi Playboy
reče i daću ti koplje
otidoh po Playboy
tamo beše ateista
doneseš mi portret Hrista
i daću ti Playboy
te nabavih Hrista
pa nabavih Playboy
pa nabavih koplje
pa nabavih kaput
pa nabavih brom
pa nabavih stetoskop
i nabavih Marlboro
a kada se vrnuh
već mi bio zdipio lik
stavio ga namesto svog
i počeo da juri trkom run run baby run!

ali lepak
nije izdržao
izdrža-ha-ha-ha-ho-ho-HO-HO!

3 коментара:

  1. Анониман21. јул 2011. 15:19

    Ovo je dobro shvatiti što ranije u životu.
    Izgleda kao da je lagodna varijanta kada nas neko vodi u životu. Hah. U neku ruku i jeste. Uvek je neko tu da nam kaže šta je ispravno; kada i kako valja nešto učiniti. Ako sebi nekada izgledamo jadno i nemamo baš najbolji dan, ubediće nas da to nije tako. On/ona/oni su kreatori onoga što smo mi i tako prestajemo da brinemo o bilo čemu i uvek možemo biti zadovoljni sobom.
    Ali…
    Vremenom se ispostavi da to i nije baš tako prosto. Počinju da se javljaju zahtevi i stvar postaje sve komplikovanija. I tek dok isplivavamo iz situacije, ispunjavajući zahteve, shvatamo da nemamo ono-što-sam-ja.
    Ali, stvar opet dođe na svoje mesto. Samo kada?
    Svengali ne moraju biti neki strani ljudi. To mogu biti i roditelji (u najboljoj nameri, svakako).
    Šaljem ti ovaj komentar uz rizik da sam sve pogrešno video (istripovao). Ali nema veze. Svako čitanje je stvaranje novog dela (nešto slično je rekao nemački filozof Karl Jaspers).

    ОдговориИзбриши
  2. Bojane, potpuno se slažem sa tvojim tumačenjem, baš sam sa uživanjem čitala. Upravo to što je tvrdio Jaspers jeste suština onoga što ja želim da ljudi izvuku iz onoga što pišem - da učitaju koje god oni značenje hoće, da učitaju sebe, da tako stvore novo delo, tj. da nanovo stvaraju nešto već stvoreno, i tako ga stalno drže otvorenim.

    Slažem se sa tvojim viđenjem svengalija, i u principu to bi se možda moglo podvesti pod opšteljudsku težnju da budeš vođen, da ne moraš da razmišljaš svojom glavom, da se uklopiš, da funkcionišeš, kao i svi drugi, isti. Dok ne shvatiš da si u tom procesu izgubio samog sebe, i to baš onda kad dođe trenutak kad ti to zatreba. Kako to da vratiš? Teško je, ali izvodljivo, samo ako se bar malo odaljiš od svega onoga što upravlja tobom.
    U ovoj mojoj ''pesmi'', pokušala sam da prikažem neuspeli pokušaj jednog svengalija da od lirskog subjekta na prevaru uzme ono što on jeste i zakiti se time kao da je njegov lični identitet, jer on sam nema svoj. ''Pesma'' je i dobrim delom proizvod mog besa prema kulturnim parazitima, kako ih ja nazivam, koji rade upravo to, kradu parčiće tebe, kače ih na sebe, i predstavljaju sve to kao svoje. Takođe, tu je, između redova, i cinizam lirskog subjekta, koji kao da je namerno poslušao svengalija iako je predosećao da je to prevara, čisto da vidi šta će se desiti, iz želje za sprdnjom, iz radoznalosti, jer je u sebi znao da ''lepak'' neće uspeti dugo da izdrži, da je njegovo ''ja'' previše snažno da bi ga neko uzeo, i to još na prevaru.
    Nadam se da ovo može da učini pesmu zanimljivijom. :D

    ОдговориИзбриши
  3. Анониман25. јул 2011. 07:38

    Svakako. Tvoje pojašnjenje otkriva dodatne, veoma zanimljive, slojeve pesme.

    ОдговориИзбриши